Sprawdź klimatyzację, zanim zabierzesz pasażerów w tras

Z pewnością zdarzyło ci się kiedyś podróżować w czasie upałów bez sprawnej klimatyzacji, a jeśli nie, to masz szczęście. Jazda samochodem lub autokarem bez systemu chłodzenia, gdy na dworze temperatura sięga 30 stopni Celsjusza, jest prawdziwym koszmarem! Dlatego pamiętaj o tym, by dokładnie sprawdzić klimatyzację przed dłuższą trasą, szczególnie jeśli ostatnio nie była używana. 

 

Zasady serwisowania klimatyzacji 

Klimatyzacja to jeden z najważniejszych systemów w czasie podróżowania latem. Jednocześnie jest to układ dość skomplikowany i wymagający czasem interwencji ze strony fachowców. Gwarancją sprawnego jej działania jest regularne serwisowanie i stosowanie się do wszystkich wytycznych producenta. Najczęściej zaleca on, by co roku lub co 15 tysięcy kilometrów sprawdzać poziom czynnika chłodzącego w układzie i poziom oleju. Raz w roku powinna także być przeprowadzona dokładna dezynfekcja wraz z odgrzybianiem klimatyzacji. W zaniedbanej klimatyzacji gromadzi się wiele drobnoustrojów, które z biegiem czasu zaczynają się przedostawać do powietrza. Mogą być one przyczyną poważnych chorób u ludzi i zwierząt. Wymiana osuszacza klimatyzacji powinna być przeprowadzona raz na 2 lata lub co 50 tysięcy kilometrów, a paska osprzętu co 5 lat lub co około 100 tysięcy kilometrów.

 

Jak przygotować klimatyzację do dalekiej podróży? 

klimatyzacja w busie

Istnieje kilka prostych czynności, które możesz wykonywać sam, jeśli chcesz zadbać o dobry stan klimatyzacji. Przede wszystkim warto włączać ją co jakiś czas na kilka minut, nie tylko w sezonie letnim. Dzięki temu przewody oczyszczą się z zastałego powietrza i kurzu. W czasie pracy klimatyzacji posłuchaj, czy nie wydobywają się z niej dziwne dźwięki. Możesz także przyłożyć dłoń do kratki nawiewu, by poczuć, czy leci chłodne powietrze. 

Nawet jeśli nie masz zastrzeżeń co do pracy klimatyzacji, warto mimo wszystko podjechać do specjalisty, jeśli masz przed sobą daleką podróż. Lepiej jeszcze raz sprawdzić klimatyzację niż znaleźć się z grupą niezadowolonych pasażerów w niechcianej „saunie”.